Nicht ganz unpassend zur hier erwähnten Klage amerikanischer Studenten gegen den Anti-Plagiats-Dienst Turnitin erscheint der Artikel “Cut-and-Paste Is a Skill, Too” des Journalisten Jason Jonson in der Washington Post. Jason schreibt aus der entgegengesetzten Perspektive der Lehrenden und versucht darzulegen, warum er einen anachronistischen Bruch im “term paper” sieht.
As kids today plagiarize more and more from the Internet, the old-fashioned term paper — composed by sweating students on a typewriter as they sat elbow-deep in reference books — has no useful heir in the digital age. It’s time for schools and educators to recognize the truth: The term paper is dead.
Eine kulturelle Aufladung des Begriffes Papier über die Materialität hinaus ist sicher hilfreich, um eine Grenzziehung zu den modernen Arbeitstechniken des Copy-Paste zu ziehen – auch wenn Kopieren, Abschreiben, Übernehmen, Zitieren seit Jahrhunderten übliche Arbeitsweisen darstellen. Jasons Forderung, umzudenken, was die Originalität und Aussage schriftlicher Arbeiten angeht ist sicher ebenso wenig neu, wenn auch präzise formuliert und direkt auf Turnitin bezogen:
Nevertheless, the educational system needs to acknowledge what the paper is today: more of a work product that tests very particular skills — the ability to synthesize and properly cite the work of others — and not students’ knowledge, originality and overall ability.
I envision a time when TurnItIn.com’s database contains millions of essays on Charlotte Bronte’s “Jane Eyre.” At that point educators may finally understand that no high school student will be able to write another original word on the subject.
So let’s declare “The paper is dead” before the database makes the declaration for us. And let’s recognize what the paper has become, so that we can declare, “Long live the paper!